VW 1950

Ibland dyker det upp leksaker där man minst anar det. Av en slump visade det sig att en ”data-kille” som hjälpt oss några gånger med datorproblem, byggt en bil vi själva funderat på att bygga i 15-20 år, en riktig VW-Porsche!

Historien om ”vår data-kille” Pers VW-Porsche börjar för 20 år sedan när han köpte sin mammas gamla bubbla för 7.000:-. Han fixade den rost som fanns och bytte ut motorn mot en Porsche super 90 motor. Allt var frid och fröjd till en dag då förgasarna flödade över och p.g.a det började motorn brinna. Tur i oturen, polisen var i närheten och släckte branden med en pulversläckare. Tyvärr hann det brinna så länge att motorn blev totalförstörd och inte gick att rädda.

Projektet blev stående ett tag medan Per funderade över vad han skulle göra med bilen. Skaffa en ny super 90 motor kändes inte som någon bra idé eftersom dessa motorer nu blivit riktigt dyra. Vi har nu kommit till början av 90-talet och finanskrisen och över en natt blev Porschar väldigt mycket billigare. Per la ett bud på en kraschad 911 från 1985 och fick efter ett tag ett samtal från ägaren att budet accepterats. Dagen efter levererades en krockad Porsche hemma hos Per som fortfarande bodde hemma hos sina föräldrar. Pers mamma var inte speciellt glad över att få ett bilvrak på tomten och gav Per ett ultimatum, "ska du jobba med bilen här ska det gå undan, har du inte jobbat med den på mer än 2 dagar åker den väck".  Ett avtal som skyndade på projektet rejält.

 

Pers original idé var att bara behålla växellåda, bromsar + lite andra små grejer och sen sälja det som blev över. Men medan han skar bort den kraschade karossen började tankarna gå åt ett annat håll. Varför göra en Porsche av den gamla bubblan, när man kan göra en bubbla av Porschen.

 

Istället för att lägga ut texten med detaljer över hur man går till väga för att förvandla en Porsche 911 till en bubbla kör vi bara ett snabbrecept:

 

-  Ta en Porsche 911, skär bort karossen, förläng bottenplattan med 128 mm framför

   pedalerna.

 

-  Smalna av Porscheramvagnen med 80mm, montera en rörramsbur i plattan.

 

-  Bredda lite här, kapa bort lite där och så är det dags att montera på en bubblakaross.

 

- Se till att allt får plats under det nya skalet.

 

Det var allt, nu är det bara att tuta och köra, lycka till.

Per gick kanske lite mer grundligt tillväga, men det var som sagt så här det gick till i stora drag.

Det var inte bara mekaniken som Per använde sig av, även elsystem med värmefläktar och fönsterhissar återanvändes. Förutom polerat insug och några kromade detaljer är motorn helt original, den räcker bra till ändå eftersom VW-Porschen är nära 500 kilo lättare än original Porschen. Den orörda motorn och användandet av hela Porschens övriga system gör att det är ett mycket pålitligt specialbygge och den skulle fungera utmärkt även på vintern om man ville använda den då med sitt väl fungerande värmesystem.

 

Vi applåderar ett grymt bygge och erkänner att vi är riktigt avundsjuka på Per som inte bara funderat, utan byggt den perfekta sleepern.