Boghammar mahognyracern sporten 1938

De två bröderna Anders Gustafsson och Reinhold Andersson bestämde sig
1907 för att sluta på Finnboda varv och hyrde mark vid Klara strand mitt emot Karlbergs slott. Där byggde de en lokal och startade båttillverkning, Gustafsson & Andersson Varvs AB. 1913 tyckte Stockholms stad att varvet växte för fort så de sa upp hyresavtalet för avflyttning inom ett år med motiveringen "Inga båtar skall skräpa ner Klara Sjös stränder”. Bröderna köpte då ett par stora tomter på Skärsätra, södra Lidingö. Här byggdes varvslokaler upp och båtbyggandet återupptogs. Inriktningen var förutom mindre nöjesbåtar beställningar från tull och lotsväsen samt lyxbåtar åt bl.a.Torsten Krüger, Axel Wenner-Gren och LM Ericsson.

På 1920-talet startades en egen tillverkning av marinmotorer på 16 och 26 hästkrafter, motorerna fick namnet BOG-MARIN.

 

Så småningom kom Anders Gustafssons söner Tage och Anders mer och mer in i verksamheten. Sönerna ändrade efternamn till Boghammar och fritidsbåtarna såldes nu under den gemensamma benämningen Bogbåtar

I slutet på 1960-talet försvann fritidsbåtstillverkningen nästan helt och tillverkning av passagerarbåtar, lotsbåtar och färjor till redare över hela världen blev den övergripande verksamheten.

 

 

Racerbåten Sporten på bilderna kan man säga uppstått från de döda. När ägaren köpte båten var den i ett mycket dåligt skick, mer att likna vid en halvrutten blomlåda än en mahognyracer. Efter ett mycket omfattande renoveringsarbete, där alla moment förutom sadelmakeri har utförts av ägaren själv, har Sporten återuppstått i ett skick som är bättre än nytt.

 

Motorn som följde med båten var en gammal V8 men inte tillräckligt gammal för att vara en originalmotor, så beslut togs att istället för att renovera den befintliga motorn skulle en ny motor byggas. Och när man bygger en ny motor är det väl lika bra att bygga en riktigt bra motor som har tillräckligt med effekt. Därför har Sporten idag en Chevrolet smallblocks V8 med  bl.a. Brodix aluminiumtopplock, riktigt bra insug, högkompressionskolvar, rullkam osv., med andra ord en motor med tillräcklig effekt. Vi tycker att Sporten är perfekt bestyckad och hade den som beställde Sporten som ny bara haft råd och möjlighet hade denne med största sannolikhet också velat att toppfarten skulle ligga på över 45 knop, det är ju en racer!