Camaro blivande historisk racingbil 1970

Första årsmodellen av andra generationens Camaro kallas ofta för 1970 ½ , eftersom den inte presenterades för än 26 februari 1970 och det registrerades t.o.m. första generationens Camaros som årsmodell 1970. Den nya Camaron var bredare, längre och hade ett sportigare utseende, för övrigt var det i stort sett samma uppbyggnad. Den största skillnaden var att andra generationen inte fanns som cabriolet. Utbudet av motorer var till en början nästan detsamma som för första generationen, förutom att Z28 nu hade en 350 cui motor istället för 302 cui. Ganska snart kom den första oljekrisen och strängare krav på avgasrening, detta gjorde slut på hästkraftskriget mellan biltillverkarna i USA. Tekniken var inte så långt framskriden när det gällde att producera motorer med låg förbrukning, hög effekt och med bra miljövärden. Det innebar att motorerna blev svagare och mindre för att klara krav på miljö och bränsleförbrukning. 1970 ½ var egentligen den enda årsmodellen av generation två med ett stort utbud av stora och effektstarka motorer, men starka motorer eller inte, med inte allt för stora förändringar blev generation två en av GMs längst levande modeller 1970-1981.

När det gäller tävlingsbilarna hände det en hel del, det fanns betydligt fler homologiserade delar att använda sig av och karossen var bättre anpassad för racing. T.ex. fick det efter godkänd breddning av skärmarna plats med betydligt bredare däck och fälg, torrsumpssmörjning var godkänt (torrsump betyder att motorn inte har ett oljetråg, utan att oljan finns i en tank och pumpas till motorn, stor fördel vid höga g-krafter), framvagnen hade betydligt bättre geometri, vilket gjorde underverk för väghålningen, för att nämna några saker. Trots att generation två var en betydligt bättre racingbil än första generationen vann den aldrig Trans Am, konkurrensen hade nu hårdnat och alla tillverkare som hade en ponycar bland modellerna ville vara med. Det skulle dröja ända till generation tre och 1983 innan en Camaro vann Trans Am igen.

 

Bilen på bilderna har levt större delen av sitt liv som banracingbil, men det var nu ett bra tag sen som den användes som tävlingsbil på allvar, det kan man också se på färgkombinationen som inte direkt visar dagens mode för billack. Renoveringen och ombyggnationen till historisk banracingbil har påbörjats, hjulupphängningar, fjädrar och stötdämpare är rätt, bromsarna är nya med skivor och bromsok från Corvette, det mesta gällande väghållning är med andra ord klart, rätt typ av säkerhetsbur är monterad och besiktning för historisk racing är genomförd. En hel del är gjort men mycket saknas, bl.a. behöver troligtvis besiktningen göras om eftersom bilen idag har en 350 cui motor och troligtvis kommer att få en större motor. Sen ska karossen renoveras med breddning av skärmar och lite rostlagning innan ny lackering läggs.

 

När allt mekaniskt är klart och karossen är lackerad och blank brukar det behövas rätt många timmar av småjusteringar och tester innan allt fungerar som det ska. Men kan Erik Berger vid 86 års ålder fortfarande vinna tävlingar har ägaren rätt många år på sig att bli klar och även om det inte blir några vinster kan det vara njutningsfullt att bara få vara med puttra runt lite. Vi kommer att publicera nya bilder och information så fort det händer något med projektet, men det kan som sagt dröja lite.