Sjöexpressracern Camilla 1935.

Båten ritades vintern 1934-35 av Gideon Forslund som en snabbgående passbåt för Sjöexepress ”nya linje” som de lanserade 1935. Båten gavs en sittbrunn för sex personer framför motorn samt en akterbrunn (populärt kallat svärmorslucka) för ytterligare två åkande. Gideon Forslund konstruerade båten för motorer upp till 150 hästkrafter vilket skulle ge en toppfart av hela 38 knop. En aktningsvärd hastighet för en standardbåt 1935. Två båtar byggdes första året, en åt arkitekt Volter Gahn (Camilla) och en åt ryttmästare Adrian Florman. Flormans båt levererades först men blev inte gammal, redan första sommaren tog det eld i motorrummet under en tur på Baggensfjärden och båten brann upp.

Volter Gahn fick Camilla levererad från varvet den 15 juni 1935. Under motorluckorna satt en Chrysler Crown rak sexa på 92 hästkrafter, en ganska liten motor i det stora skrovet, men som ändå orkade med att ge båten en toppfart av 20 knop. 1965 var den gamla Chryslern helt slut och ersattes av en ny Ford Zephyr 6 på 106 hästkrafter, Zephyren byttes senare ut mot en stor Lincoln V8.

 

Familjen Gahn hade båten till i början av 70-talet då den såldes till Bertil Sigurdsson i Stockholm. Från det att Bertil Sigurdsson sålde båten fram till mitten av 90-talet då Buster Liljeqvist köpte Camilla är ägarhistorian i stort sett okänd förutom att Sven Evefelt ägde båten en tid, gjorde en lättare renovering och använde sedan båten flitigt.

 

Buster Liljeqvist som var en stor träbåtsentusiast och ägde flera mahognybåtar, köpte båten för att ha som vattenskiddragare i en liten insjö. Camilla var nu i flera avseenden ganska sliten, Buster lät därför varje vinter utföra större och mindre renoveringsarbeten, bl.a. installerades ett helt nytt motorpaket med en Mercruiser 5,7 och ett Borg & Warner backslag, hela elsystemet drogs nytt inklusive nya instrument, en helt ny botten med förstärkta motorbäddar och nya spant var det sista som renoverades i Busters ägo.

 

Där nuvarande ägare hade sina båtar upplagda, vinterförvarades även Camilla och Hon hade under många år stått högt upp på önskelistan, men inte varit till salu. 2005 sa ryktet att Camilla kanske var till salu, men vid en förfrågan via varvets ägare blev svaret att sonen skulle överta båten. Båten hämtades aldrig från varvet så på våren 2006 ställdes frågan om igen, men svaret var det samma, "nej, sonen ska ha båten" och den här gången hämtades Camilla direkt efter sjösättning. På höstkanten 2006 dök det upp en annons på en båtsajt med rubriken "Forslundare 1935" och en liten otydlig bild och se där var Camilla, nu till salu! Efter ett kort samtal hade Camilla nu bytt ägare igen.

 

Nuvarande ägare har inte behövt göra några större renoveringar, bara jobbat upp finish och av säkerhetsskäl bytt ut original kopparbensintank mot en ny i rostfritt, självklart är originaltanken bevarad. Det är fantastiskt att en när en träbåt för det mesta sköts om på ett bra sätt så håller den otroligt länge. Camilla har idag i stort sett sitt originalutseende kvar, visst börjar däcket bli lite tunt och beslagen är inte lika blanka som de varit, men det får man väl räkna med efter dryga 75 år.

 

Att åka med Camilla är en riktig tidsresa och det är inte svårt att leva sig in i hur arkitekt Gahn kände sig när han forsade fram genom Stockholms vatten på 30-talet. Och vi är helt säkra på att han inte skulle haft något emot att kunna marscha närmare 25 knop i relativt gropig sjö och när vattnet blev lite plattare dragit upp farten till närmare 35 knop om det var bråttom. Camilla lever idag ett rätt lugnt liv och det blir sällan mer än 150-200 sjömil per säsong, men det är njutningsfulla sjömil.

 

Fakta:

Båttyp: Runabout

Konstruktör: Henning & Gideon Forslund

Byggnadsår: 1935

Varv/Byggare: AB Sjöexpress

Byggnadsort: Lidingö

Längd: 7,50 m

Bredd: 2,20 m

Skrovtyp: V-botten, skarpa slag

Skrovmaterial: Mahogny

Byggnadssätt: Kravell på ek- & järnspant

Deplacement: 1,7 ton

Motor: MerCruiser V8

Effekt: 270 hk

Fart: ca 35 knop