Diniva mahognyracer med okänd historia

När hon är byggd, var eller vem som ritat är det nog ingen som längre vet, men det spelar egentligen inte så stor roll, Diniva får lika många uppskattande blickar ändå. Vi vet inte heller speciellt mycket om hennes historia förutom att en herr Persson köpte henne i början av 90-talet, hon benämndes då som en Forslundsracer, hade en stor brunn framför motorluckorna och en mindre bakom, en panoramaruta i glas, drevs av en Volvo Penta V8 och var i behov av lite kärlek.

Med hjälp av en kamrat renskrapades hela båten, fördäck byttes ut, egendesignad framruta byggdes, delar av bordläggningen nåtlimmades och en ny inredning syddes upp. Diniva användes sen flitigt på somrarna i Stockholmskärgård, men Volvo V8an kändes lite klen i den relativt stora och tunga båten. Planer på att bygga en ny motor och gärna en till volymen stor motor tog fart. Som utgångsmaterial föll valet på Cadillacs 500 cui stora V8 och via nätet hittades Larry i USA som specialiserat sig på Cadillacs 500 cui motorer. Delar beställdes och bygget tog fart, och snipp, snapp, snut så satt det en 425hk, 8,3 liters V8 i motorrummet. Nu var det inga problem att packa in 8-9 personer för en snabb tur ut till Fjäderholmarna.

 

Med tiden förändras smaken och så även för herr Persson som började skissa på att byta ut hela däcket och samtidigt förändra designen till tre separata sittbrunnar med en soffa i varje sittbrunn. Den här gången lämnades jobbet med det nya däcket bort, ett beslut herr Persson senare ångrade då kvalitén på arbetet inte nådde upp till hans krav. Men utseendemässigt blev det ett lyft för Diniva.

 

Herr Johansson som är godvän till herr Persson och som vurmar lite mer än vanligt för Cadillac bilar hade så klart alltid haft ett gott öga till Diniva. Så när herr Persson en bit in på 2000-talet beslutade sig för att sälja, såg såklart herr Johansson chansen att kunna åka Cadillac även på sjön.

 

Diniva är helt klart en Hot Rod för sjön med sin stora motor och flera olika ombyggnationer, men till skillnad från en ombyggd bil ser de flesta inte att hon är ombyggd utan tror att hon alltid sett ut som hon gör idag och det är väl ett gott betyg åt herr Perssons design. Att bara höra det djupa mullrandet ur de bägge avgasrören när den stora motorn startas upp kan ge en gåshud, att sen få åka med och känna kraften som så formligen kastar upp henne ur vattnet även om det är full båt med nio personer ombord, det är ren lycka!