Jaguar XJ6 2,8 serie 1

William Lyons and William Walmsley startade 1922 företaget The Swallow Sidecar Company som förkortades SS, en förkortning som förståeligt nog inte var helt gångbar efter 2a-världskriget och namnet ändrades istället till Jaguar. Jaguar har en historia med en mängd klassiska modeller, men här ska vi bara berätta lite om den modell som man kan säga tog Jaguar in i modern tid, Jaguar XJ.

När Jaguar presenterade modellen XJ 1968, var det som vanligt väl på tiden med en ny och modernare modell. Modellen innebar ett rejält kliv framåt jamfört med Jaguars tidigare modeller och även jämfört med de flesta andra tillverkares lyxigaste och största modeller. En tidig Jaguar XJ känns fortfarande relativt modern, självklart går den inte att jämföra med en helt ny bil, men den har tex. en fjädring som fortfarande är mycket bra. Samtidigt som den kränger relativt lite går den mycket mjukt och bekvämt över vägens ojämnheter.

 

Utseendemässigt behöll Jaguar XJ i stort sett sin grunddesign och det mesta av tekniken ända fram till 1987 och på modellerna med V12 motor fram till 1992. 1987 kom en ny och mer kantig design, internt kallad XJ40. XJ40 levde fram till 1994 då internbetäckningen X300 tog över med en retrolook som hämtade väldigt mycket från grunddesignen med dubbla strålkastare och med rundare, slankare former. Ett designspråk som man behöll ända fram till 2009, då en helt ny och modern XJ presenterades igen, internt kallad X351.

 

Genom åren har en mängd olika motoralternativ passerat revy under modellens motorhuv, vi nämner här några av de vi tycker är intressanta. Från starten, Jaguars klassiska raka sexcylindriga XK motor i två utföranden, 4,2 liter och 2,8 liter och redan från juni 1972 Jaguars V12 motor på 5,3 liter. 4,2 litersmotorn levde kvar ända till 1986 då en ny rak sexcylindrig 3,6 liters motor med fyrventilstopplock tog över. 1995 kom Jaguars egen XJR med en kompressormatad rak sexcylindrig motor på 4 liter och 320 hästkrafter. 1997 efter nästan 30 år var det slut med både sexcylindriga motorer och V12 motorer, nu tog V8 motorn över. En version på 3,2 liter och en version på 4,0 liter, där 4,0 liters versionen även fanns med kompressor. Så långt sträcker sig vårt intresse, visst har det hänt mycket sedan 1997, men för vår del anser vi att den sista Jaguarmodellen som kan kallas entusiastbil tillverkades mellan 1997 - 2003. De senare modellerna är väldigt bra bilar, bekväma, tysta, pålitliga och moderna konstruktioner, men de saknar den där obeskrivbara jaguarkänslan som de tidigare modellerna har.

 

 

Bilen på bilderna är en XJ6  serie 1 med 2,8 liters motor och manuell växellåda. Nuvarande ägare bytte i samband med en lättare renovering ut 2,8 liters motorn till en 4,2 liters och använde sedan bilen som bruksbil i många år. Idag har den pensionerats och används bara på sommaren, men inte bara på söndagar utan beroende på vad ägaren för tillfället har för andra vagnar i stallet kan den få tjänstgöra som en "sommarbruksbil". Ibland med plyfaskivor på takräcket och gamla motordelar i bagaget om det finns behov för den sortens transporter.

 

Som med alla välskötta XJs kan man inte tro att bilen är över 40 år gammal, den går tyst, bekvämt och har tillräckligt med kraft för att mer än väl hänga med i dagens tempo. Det enda som till en början känns lite konstigt är den smala ratten och att servoverkan på styrningen är väldigt kraftig, men det vänjer man sig vid rätt snabbt och sen njuter man bara av färden. Att Sir William Lyons borde vara mer än nöjd där han sitter i sin himmel kan man förstå, XJ var den sista modellen han var med att ta fram, och den första konstruktionen levde utan några större förändringar i nästan 20 år.

 

Än så länge har inte ens de tidiga XJ-modellerna klivit iväg i pris och man kan köpa en riktigt fin serie 1 XJ för en bra bit under 100.000:-. Funderar man på att skaffa sig sin första entusiastbil tycker vi att Jaguars XJ-modell är ett perfekt val, den är relativt billig i både inköp och drift, den är bekväm och går att använda till mer än bara söndagskörning och att den är klassiskt vacker är väl inte någon nackdel. Om det är en bra investering är svårt att säga, den lär definitivt behålla sitt värde, men det blir nog ingen större ökning av värdet, inte den närmaste tiden i alla fall.