Porsche turbo 1991

Supersportbilen som överlevt i snart fyra decennier.

I sina tävlingsbilar hade Porsche använt sig av turboladdade motorer sedan i slutet av 60-talet och började utveckla en turboladdad 911:a 1972. 1973 och 1974 visade Porsche upp turboprototyper på bilsalonger och 1975 kom den första Porsche 911 turbon ut på marknaden under namnet Porsche turbo och internbeteckningen 930. Den hade en 3 liters turboladdad motor på 260 hk, 4-växlad låda då den 5-växlade ansågs för svag för effekten, en kaross väldigt lik tävlingsbilen 911 RSR, med rejält breddade skärmar både bak och fram samt en stor vinge på bakluckan. Inga större förändringar utfördes på 1976 och 1977 års modeller.

Porsche turbo var betydligt snabbare än sina svagare syskon, toppfarten var 250 km/t och 0-100 tog drygt 5 sekunder. När tidningen Road & Track testade Turbon på racerbanan Lime Rock i USA dök racerföraren Sam Posey upp, provkörde bilen och körde fortare än banrekordet för produktionsbilar.

 

1978 förstorades motorn till 3,3 liter, fick en intercooler för att kyla insugsluften och gav nu 300hk, för att få plats med intercooler blev spoilern på bakluckan lite större, bromsarna uppgraderades till liknande racersportvagnen Porsche 917. Växellådan var fortfarande bara 4-växlad. Det skulle dröja ända till 1989 (sista årsmodellen av 930) innan turbon fick en 5-växlad låda. Förutom att turbon från och med 1986 gick att få som cabriolet eller targa var det egentligen bara olika utrustningsalternativ som förändrades fram till sista årsmodellen 1989.

 

1989 presenterades en ny 911 internt kallad 964, men det dröjde till 1991 innan den nya modellen fanns som Porsche turbo. Utseendemässigt var det inte så stora förändringar mot 930, men tekniskt var det många stora förändringar, bl.a. fick den fjäderben runt om istället för torsionfjädrar, kraftigare bromsar och ABS bromsar som standard samt servostyrning. Modellerna utan turbo fick också en ny 3,6 liters motor, men turbon behöll den gamla 3,3 liters motorn. Motorn var omarbetad för att minska turbofördröjningen och hästkrafterna ökade till 320. Trots att det bara skilde 20 hästkrafter till den nya turbons fördel var prestandan bättre än vad ökningen av hästkrafter antydde då den nya karossdesignen hade betydligt bättre aerodynamik. Toppfarten var nu över 270 km/t och 0-100 km/t gick på under 5 sekunder 1994 fick även turbon den nya 3,6 liters motorn och effekten ökade nu till 360 hästkrafter, och toppfarten var 280km/t. För övrigt var det ingen större skillnad på modellerna.

 

964:ans turbomodeller är relativt ovanliga, det tillverkades bara drygt 5.000 bilar, ca. 3.600 3,3 liters och ca. 1.500 3,6 liters jämfört med  930, som tillverkades i drygt 20.000 exemplar, ca. 3.500 3,0 liters och ca. 17.000 3,3 liters. Det här är en kortare sammanfattning av Porsche turbons första 19 år och vi har bara omnämnt "standardmodellerna", förutom dessa fanns det ett antal specialmodeller av olika årgångar, men det kanske blir en egen historia om vi skulle råka lägga vantarna på en av dessa någon gång.

 

 

Den ljusblå bilen på bilderna köptes 1991 av en saudiarabisk prins som för tillfället bodde i Frankfurt. Ett år efter inköpet flyttade prinsen hem till Riad och tog Porschen med sig. En 964:a turbo var en rätt ovanlig bil och prinsen hade räknat med att han skulle vara ensam om sin mörkblå metalliclackerade Porsche när han kom hem, men till prinsens fasa fanns det redan en mörkblå turbo 91:a i Riad. Det fanns bara ett val, bilen lämnades in till Porschecenter Riad för färgbyte till den relativt ovanliga originalfärgen Horizon Blue. Efter det kunde prinsen njuta vidare av sin nu lite mer unika 964:a turbo.

 

En svensk som jobbade i Saudiarabien fick genom ett tips reda på att det eventuellt fanns en mycket fin 964 turbo till salu. Kontakt togs med ägaren och efter rätt många möten med mycket te var bilen till slut hans. När han flyttade hem till Sverige följde bilen med, den besiktigades utan problem och tanken var att den skulle bli hans hobbybil. Ett erbjudande om ett nytt jobb i Saudi som inte gick att tacka nej till dök upp innan det var dags att ta ut bilen för säsongen och han bestämde sig för att sälja med förhoppning om att kunna köpa en annan Porsche under kommande sejour.

 

Nuvarande ägare såg annonsen på Blocket och bestämde sig direkt, en 964 turbo med 6.500 mil på mätaren och rätt pris dyker inte upp varje dag. Pengar fördes över och flyg bokades för att hämta hem bilen, en härlig resa med skyfall så kraftigt att det inte gick att köra fortare än 60 km/t under resans första hälft. Men bilen uppfyllde säljarens beskrivning, mycket bra skick förutom dåliga däck och AC som behövde fyllas på, felen åtgärdades och bilen fungerade perfekt de första två säsongerna.

 

Vid slutet på säsong två lämnades bilen in för service och det upptäcktes då att några pinnbultar var av (ett mycket vanligt fel på 3,3 liters turbomotorerna). Eftersom säsongen ändå var slut fick bilen vara kvar på verkstaden och reparation skulle påbörjas under vintern. För att byta pinnbultar måste stora delar av motorn skruvas isär och vid en seriös reparation byter man ut samtliga bultar, inte bara de som gått sönder. Uttrycket "är väl lika bra" användes rätt flitigt vid diskussioner om vad som mer borde göras åt motorn när den ändå var isärplockad. Vilket innebar en total renovering, nya lager, helrenovering topplock, ny koppling osv. och när man ändå gjorde så mycket "är väl lika bra" att trimma lite och visst, det var lika bra!

  

Spänd förväntan inför säsong 3, skulle det över 100 tusen som reparation + förbättringar kostat vara värt mödan. Att 200 mil kunde vara så sega att avklara innan det var tillåtet att känna lite på kraften, men det var väl värt väntan. En helt ny bil! Vi har så klart provkört och den är precis som vi tycker att en turbo ska vara, när man trycker ner gaspedalen i botten skräms den lite. Tiden 0-100km/t är den tid som ofta används för att jämföra hur snabba bilar är, men vi tycker att det är efter 100km/t som man märker om det är en snabb bil eller inte. Den här drygt 20 år gamla Porschen skäms inte för sig, vare sig före eller efter 100km/t. Klicka på länken längst ner på sidan så kan du se en filmsnutt, självklart tagen i Tyskland när den här bilen accelererar på 5:e växeln en kort stund innan det kommer andra bilar i vägen och det är dags att bromsa. Intressant att veta: vill man accelerera snabbast möjligt från den fart där filmen börjar, ska man växla ner till 3:an!

 

Acceleration Porsche turbo