VW Golf GTI 1977 Renoveringsobjekt

När det gäller själva märket Volkswagen vet väl de flesta att det började med att Adolf Hitler i början av 30-talet ville ta fram en folkbil som alla tyskar skulle ha råd att köpa, den skulle göra 100 km/t och ha plats för 2 vuxna och 3 barn och designen samt de flesta idéerna kom från Ferdinand Porsche. Bilen som togs fram kan sägas vara den första bubblan, den tillverkades i förnyade versioner fram till 1975 i Europa, men levde vidare, tillverkad i andra länder längre och som längst till 2003 i Mexico.

 

VW tillverkade även en mängd andra modeller med grundkonceptet från bubblan, dvs. med en luftkyld fyrcylindrig boxermotor placerad längst bak, men dessa tar vi inte alls upp här utan hoppar direkt fram till 1970 då den första VW:n med vattenkyld frontmonterad motor dök upp i modellen K70. K70 tillverkades fram till 1975, men blev aldrig någon riktigt hit. Men det kom andra modeller från VW med frontmonterade motorer som däremot ganska snabbt blev riktigt populära. Först ut var VW Passat 1973 och året efter, 1974 dök Golfen upp. Eftersom den här historien ska handla om Golf GTI går vi inte in mer på varken K70 eller Passat, utan vi håller oss till Golf och i huvudsak modellen GTI.

 

Golfens motor satt som hos Passaten fram och drivningen var på framhjulen helt motsatt mot vad VW hade haft tidigare, i Golf satt motorn på tvären istället för på längden som den gjorde i Passat, för att spara plats. Premiärvisningen skedde i maj 1974, karossen var lätt, krocksäker, hade en stor lastlucka bak, två eller fyra dörrar, fällbart baksäte och designad av italienaren Giorgetto Giugiaro. Det fanns två motoralternativ, 1100 kubik och 50 hästkrafter eller 1500 kubik och 70 hästkrafter.

Både motorpressen och bilköparna var positiva direkt från start, man gillade rymligheten, flexibiliteten, komforten, men framför allt var Golf otroligt kul att köra. Det enda den hade gemensamt med den gamla bubblan var axelavståndet, 240 centimeter, den var en halv meter kortare än sin föregångare, men var ändå rymligare på varje ledd och betydligt mer krocksäker. Golfen gick spikrakt i starka sidvindar, den rann genom kurvorna och 70 hästars motorn gav den helt andra prestanda än vad man var van vid. 0-100 km/tim tog bara 12,5 sekunder, jämfört med en bubbla var det rena rama sportbils prestanda.

 

Golf utsågs till Årets Bil i Norden 1974 och har sedan dess fått ett antal olika utmärkelser i många länder under åren som gått, men det som kanske är störst är att den skapade en egen klass, golfklassen. Ännu idag används namnet golfklassen när man ska beskriva bilstorleken strax under den europeiska familjebilsklassen.

 

1975 på Franfurtsalongen presenterades Golf GTI och ännu en helt ny bilklass var född, GTI-klassen. Volkswagens tanke var aldrig att det skulle finnas en prestanda- modell av Golf utan det var en ingenjör som hette Alfons Löwenberg som såg potentialen att bygga en prestandamodell och han samlade ett litet team med likasinnade som tog fram en prototyp på fritiden som de kallade "Sport Golfen". Den första prototypen var baserad på VWs modell Scirocco, en sportmodell baserad på samma bottenplatta som Golf. Teamet tog 100-hästkraftsmotorn från Audi 80 GT, ett knappt ljuddämpat avgassystem och racerbilshård fjädring. Det blev en riktigt rå liten bil med otroligt bra väghållning och prestanda som ingen annan bil i den prisklassen. Men man tyckte den blev lite för extrem så innan den visades upp för VWs ledning gjordes fjädringen lite mjukare och ljuddämpningen lite bättre. Den var trots det lite tamare utförandet helt outstanding jämfört med alla andra småbilar från den tiden och ledningen älskade bilen.

 

När Golf GTI gjorde sin premiär 1975 hade den fått sitt färdiga utseende med en svart frontspoiler, GTI emblem både bak och fram, en röd rand runt grillen, sportstolar med rutigt tyg, sportigare instrumentering och en växelspaksknopp formad som en golfboll, trots att namnet Golf kom från Golfströmmen och inte från sporten golf. Motorn hade till skillnad från den som satt i Audi 80 GT fått bränsleinsprutning istället för förgasare, större ventiler, högre kompression och gav nu 110 hästkrafter. På den tiden en respektingivande siffra och framför allt i en liten småbil. Prestandan var som en billigare sportbil, 0-100 km/t på 9 sekunder och en toppfart på 182 km/t.

 

Modellen började säljas i Tyskland i juni 1976 och VW hade bara tänkt bygga ett begränsat antal om 5.000 exemplar totalt, men fick ganska snabbt ändra planerna då efterfrågan blev otroligt stor. Det var väldigt många, och framför allt i storstäderna som ville ha en bil som gick att använda som praktisk stadsbil på vardagarna och samtidigt ha prestanda och körglädje nog för att hänga av betydligt exklusivare bilar på kurviga sportbilsvägar på helgerna eller när andan föll på.

 

Första generation av Golf GTI levde fram till 1984 med mindre förändringar som större stötfångare 1979, uppdaterad inredning med nya framstolar, förändrad instrumentering och större baklampor 1981 och med en något förstorad motorvolym till 1,8 liter och 112 hästkrafter 1983. Golf och GTI-modellen är nu inne på sin sjunde generation och fortfarande anses Golf GTI som en av de ledande i sin egen klass, GTI-klassen och så har det varit med de flesta generationerna.

 

Bilen på bilderna är som sagt en Golf GTI med årsmodell 1977. Visst började GTI säljas redan 1976, men vad vi vet är årsmodell 1977 den första årsmodellen. Det är bara 1977 och 1978 som har exakt det här utseendet och en hel del karossdelar ändrades på senare modeller om man tittar väldigt noga. Det är egentligen ingen större skillnad på de olika versionerna av den första generationen även om både vi och många med oss anser att de allra första årsmodellerna är lite råare. Det sägs att de första årsmodellernas 1,6 liters motorer t.ex gav lite mer effekt än angivet, eller så känns de bara lite piggare eftersom de är lite lättare än de senare 1,8 liters bilarna.

 

Priset för fina bilar av den första årsmodellen är otroligt svårt att ange, vi har letat ordentligt på internet, men bara hittat tre 77:or till salu. Det ser ut att vara riktigt fina exemplar som det begärs mellan 350.000 och 410.000 för, den enda vi hittat där ett konfirmerat pris angetts är en 77:a som såldes för ett antal år sedan på auktion för över 250.000. Vår bil är som bilderna visar ett totalt renoveringsobjekt med otroligt mycket jobb. Det som syns på bilderna är det som finns plus en komplett framvagn, det saknas topplock och en del andra små och stora saker, men samtidigt finns en del svåra delar med som instrument, stolar och inte minst så har den rätt identitet. Vi har redan nu märkt att intresset för tidiga Golf GTI ökat markant den senaste tiden och de objekt vi annonserat ut tidigare har sålts väldigt snabbt.

 

Som sagt, det som finns på bilderna plus framvagnen är det som följer med och bilen finns fortfarande kvar i registret. Vi hade först tänkt laga upp den lite och plocka ihop det som finns för att få en mer komplett bil, men vi har bestämt oss för att sälja den som den står istället. Eftersom prisbilden är så svår begär vi in bud och så får vi se var det hamnar. Vi har ingen brådska att sälja, men får vi ett bud vi gillar så släpper vi iväg den direkt även om det är det första bud vi får.