Bilder

Här har vi samlat bilder på egna och goda vänners leksaker. Till varje sak finns det oftast en mer eller mindre utförlig information om saken i allmänhet och lite information/historia om den aktuella leksaken på bilderna och ibland även om dess ägare. Bilderna och informationen kanske kan starta ett litet habegär till att själv äga något liknande eller läs och förfasas/gläds (valfritt) över hur många dårar det ändå finns som lägger pengar och tid på de mest onödiga saker. Oavsett hur förnuftiga samtliga ägare är i vanliga fall har de när det gäller deras leksaker en sak gemensamt, förnuftet har lagts på hyllan och känslorna har fått härja relativt fritt.

 

Skulle du se något här som gör att ditt förnuft helt plötsligt är som bortblåst, kan du alltid kontakta oss så kan vi fråga ägaren om det ändå inte finns en liten möjlighet till försäljning. Även om svaret oftast blir det du själv skulle svara, -aldrig i livet!

 


Mahognyracer

Mahognyracer Becker, Boghammar, Dart, Forslund och Plym. Fyra namn som för de flesta kanske inte säger så mycket, men de som är intresserade av äldre snabbgående motorbåtar vet precis vad som ligger bakom dessa namn. Två av båtarna som finns på bilderna hittar du lite längre ned i listan med lite utförligare information och kanske kommer det mer ingående information framöver om fler av båtarna, men än så länge blir det inte mer information än så. O andra sidan brukar man ju säga att en bild säger mer än 1.000 ord, så titta och njut! [ Läs mer]

Boghammar mahognyracern sporten 1938

Boghammar mahognyracern sporten 1938 De två bröderna Anders Gustafsson och Reinhold Andersson bestämde sig
1907 för att sluta på Finnboda varv och hyrde mark vid Klara strand mitt emot Karlbergs slott. Där byggde de en lokal och startade båttillverkning, Gustafsson & Andersson Varvs AB. 1913 tyckte Stockholms stad att varvet växte för fort så de sa upp hyresavtalet för avflyttning inom ett år med motiveringen "Inga båtar skall skräpa ner Klara Sjös stränder”. Bröderna köpte då ett par stora tomter på Skärsätra, södra Lidingö. Här byggdes varvslokaler upp och båtbyggandet återupptogs. Inriktningen var förutom mindre nöjesbåtar beställningar från tull och lotsväsen samt lyxbåtar åt bl.a.Torsten Krüger, Axel Wenner-Gren och LM Ericsson.
[ Läs mer]

Moto-Martin Kawasaki 900

Moto-Martin Kawasaki 900 På 70-talet och fram till mitten av 80-talet fanns det ett antal företag som byggde motorcykelramar till företrädesvis de japanska stora radfyrorna från Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha. Under den här perioden var väghållningen på dessa tillverkares motorcyklar oftast riktigt usel, men motorerna hade både rejält med effekt och var av bra kvalité. Några av de mer kända företagen som byggde egenkonstruerade ramar och oftast levererade hela kit där allt ingick förutom motor och elsystem var Rickman, Bimota, Harris, Bakker, Egli, och Moto-Martin. Allt eftersom de japanska motorcykeltillverkarna kom med egna riktigt bra sportmaskiner försvann marknaden för de här små tillverkarna och idag har är de flesta sedan länge borta. [ Läs mer]

VW 1950

VW 1950 Ibland dyker det upp leksaker där man minst anar det. Av en slump visade det sig att en ”data-kille” som hjälpt oss några gånger med datorproblem, byggt en bil vi själva funderat på att bygga i 15-20 år, en riktig VW-Porsche!

Historien om ”vår data-kille” Pers VW-Porsche börjar för 20 år sedan när han köpte sin mammas gamla bubbla för 7.000:-. Han fixade den rost som fanns och bytte ut motorn mot en Porsche super 90 motor. Allt var frid och fröjd till en dag då förgasarna flödade över och p.g.a det började motorn brinna. Tur i oturen, polisen var i närheten och släckte branden med en pulversläckare. Tyvärr hann det brinna så länge att motorn blev totalförstörd och inte gick att rädda.
[ Läs mer]

Honda CB750 1969

Honda CB750 1969 Framröstad vid millennieskiftet av motorcykeljournalister från hela världen till århundradets motorcykel.

I mitten av 60-talet var det de engelska motorcykeltillverkarna som regerade när det gällde större sportmotorcyklar Triumph, Norton och BSA var de ledande namnen och de hade alla en 650 kubiks twin i modellprogrammet. Honda hade sin Dream CB 450 som man tyckte borde sälja bättre än vad den gjorde. Yoshiro Harada besökte USA 1967 och försökte till och med övertyga Hondas återförsäljare att CB 450 var överlägsen Triumph och Nortons 650 kubiks motorcyklar, men helt utan framgång, man tyckte helt enkelt att 450 kubik var för litet.
[ Läs mer]

Sjöexpressracern Camilla 1935.

Sjöexpressracern Camilla 1935. Båten ritades vintern 1934-35 av Gideon Forslund som en snabbgående passbåt för Sjöexepress ”nya linje” som de lanserade 1935. Båten gavs en sittbrunn för sex personer framför motorn samt en akterbrunn (populärt kallat svärmorslucka) för ytterligare två åkande. Gideon Forslund konstruerade båten för motorer upp till 150 hästkrafter vilket skulle ge en toppfart av hela 38 knop. En aktningsvärd hastighet för en standardbåt 1935. Två båtar byggdes första året, en åt arkitekt Volter Gahn (Camilla) och en åt ryttmästare Adrian Florman. Flormans båt levererades först men blev inte gammal, redan första sommaren tog det eld i motorrummet under en tur på Baggensfjärden och båten brann upp. [ Läs mer]

Camaro blivande historisk racingbil 1970

Camaro blivande historisk racingbil 1970 Första årsmodellen av andra generationens Camaro kallas ofta för 1970 ½ , eftersom den inte presenterades för än 26 februari 1970 och det registrerades t.o.m. första generationens Camaros som årsmodell 1970. Den nya Camaron var bredare, längre och hade ett sportigare utseende, för övrigt var det i stort sett samma uppbyggnad. Den största skillnaden var att andra generationen inte fanns som cabriolet. Utbudet av motorer var till en början nästan detsamma som för första generationen, förutom att Z28 nu hade en 350 cui motor istället för 302 cui. Ganska snart kom den första oljekrisen och strängare krav på avgasrening, detta gjorde slut på hästkraftskriget mellan biltillverkarna i USA. Tekniken var inte så långt framskriden när det gällde att producera motorer med låg förbrukning, hög effekt och med bra miljövärden. Det innebar att motorerna blev svagare och mindre för att klara krav på miljö och bränsleförbrukning. 1970 ½ var egentligen den enda årsmodellen av generation två med ett stort utbud av stora och effektstarka motorer, men starka motorer eller inte, med inte allt för stora förändringar blev generation två en av GMs längst levande modeller 1970-1981. [ Läs mer]

Norton 750 Comando

Norton 750 Comando Norton Commando visades för första gången på Earls Court motorshow 1967, men började inte att säljas för än i april 1968. Från början var det tänkt att Norton skulle använda en ny 800 kubiks motor med överliggande kamaxel till sin nya modell Commando, men man lyckades inte få till varken effekt eller vibrationer så därför gjorde man bara några små förändringar på den gamla 750 kubiks Atlas motorn som hade sina rötter i 40-talet. Den största förändringen var att man lutade motorn något framåt. Ramen var däremot en helt ny konstruktion med en gummiupphängd motor och vagga, isolastic. För att den här konstruktionen ska fungera bra d.v.s att motorns vibrationer inte fortplantar sig i ramen och att vaggan inte flexar krävs noggrann injustering annars fungerar det inte alls. För hårt åtsatta bussningar gör att motorns vibrationer fortplantar sig och för löst åtsatta bussningar gör motorcykeln helt svajig. [ Läs mer]

Camaro Z28 historisk banracingbil 1969

Camaro Z28 historisk banracingbil 1969 Fords succémodell Mustang gav inte Chevrolet någon ro och 1966 som 1967 års modell presenterades äntligen Chevrolets svar, modellen Camaro. Namnet Camaro är ett påhittat namn, men vissa källor påstår att det var slang på franska för ”en god vän” vilket inte stämmer. En roligare förklaring gavs på en presskonferens, där en representant för GM sa att ”Camaro betyder ett litet elakt djur som äter Mustanger”. Första versionen av Camaro tillverkades åren 1967-1969 med relativt små synliga förändringar, men 1969 års modell har endast motorhuv, tak och baklucka gemensamt med de två tidigare årsmodellerna, även instrumentbrädan var helt ny och det fanns en mängd nya options att beställa. Allt detta för att försöka hålla ärkerivalen i ponycar-klassen Mustang stången försäljningsmässigt. För att en bil skulle kallas ponycar skulle den vara/ha: lätt, fyrsitsig med två dörrar, sportig framtoning, goda prestanda och ett överkomligt pris. [ Läs mer]

Cadillac Coupe de Ville 1962

Cadillac Coupe de Ville 1962 Låg bränsleförbrukning var inte viktigt när den här bilen föddes, men det var designen. En Cadillac skulle utstråla lyx, pondus och skulle ha bra prestanda, därför var designen utsvävande, bilarna gick att beställa med mängder av extrautrustning och utrustades med stora V8-motorer med mycket effekt. Man kan säga att Cadillac vann tävlingen om störst fenor på bakskärmarna 1959, sen började man minska ner storleken på fenorna och vi tycker att den snyggaste modellen efter 1959 är 1962, då bilens design blev lite mer kantig och såg mer harmonisk ut jämfört med modellerna 1960-1961. [ Läs mer]

Diniva mahognyracer med okänd historia

Diniva mahognyracer med okänd historia När hon är byggd, var eller vem som ritat är det nog ingen som längre vet, men det spelar egentligen inte så stor roll, Diniva får lika många uppskattande blickar ändå. Vi vet inte heller speciellt mycket om hennes historia förutom att en herr Persson köpte henne i början av 90-talet, hon benämndes då som en Forslundsracer, hade en stor brunn framför motorluckorna och en mindre bakom, en panoramaruta i glas, drevs av en Volvo Penta V8 och var i behov av lite kärlek. [ Läs mer]

Jaguar XJ6 2,8 serie 1

Jaguar XJ6 2,8 serie 1 William Lyons and William Walmsley startade 1922 företaget The Swallow Sidecar Company som förkortades SS, en förkortning som förståeligt nog inte var helt gångbar efter 2a-världskriget och namnet ändrades istället till Jaguar. Jaguar har en historia med en mängd klassiska modeller, men här ska vi bara berätta lite om den modell som man kan säga tog Jaguar in i modern tid, Jaguar XJ. [ Läs mer]

Jaguar E-type

Jaguar E-type Jaguar var i stort behov av en efterträdare till sin modell XK150, XK150 hade teknik och design som härstammade från XK120, som presenterats redan 1948, vilket gjorde att XK150 sågs lite som en veteranbil jämfört med konkurrenterna.

När Jaguar väl presenterade E-typen 1961 slog den ner som en bomb i sportbilsvärlden. Den hade otroligt bra prestanda med en toppfart på 240km/t, individuellt fjädrad bakvagn, skivbromsar runt om, ett pris som var mer än konkurrenskraftigt och en design som till och med gjorde att Enzo Ferrari utnämnde E-typen till världens vackraste bil. En utnämning som den fått fler gånger under årens lopp av motortidningar världen över.

E-type tillverkades från 1961 till 1975 och man brukar tala om 4 olika serier:
[ Läs mer]

Porsche 911S 1970

Porsche 911S 1970 Porsche 911 1963 - 1973
Planerna på en efterföljare till Porsche 356 började redan i slutet på 50-talet då Porsche beslutade att man skulle bygga en större bil än 356 och fyrsitsig, men man ändrade sig ganska snart och bestämde att den skulle bli tvåsitsig med små extrasäten bak precis som 356. Den svartvita bilden visar prototypen 695 från 1961, fronten är redan som den skulle bli, men bakdelen är inte klar ännu och tur var väl det.

1963 visades den nya Porsche 901 upp på Frankfurt motorshow, Peugeot protesterade mot namnet 901 eftersom man i Frankrike hade ensamrätt på bilmodellsnamn med tre siffror och en nolla i mitten. Istället för att ha ett eget namn på sin nya modell bara i Frankrike, valde Porsche att ändra till 911 på alla markader, däremot hade reservdelarna länge 901 som första tre siffror i reservdelsnumret.
[ Läs mer]

Christiania bike

Christiania bike En cykel?

Historien om hur Christiania Bike föddes är lite svåröverskådlig och det är kanske inte så konstigt eftersom den troligtvis föddes mitt under den värsta hippieeran. Det som är rätt säkert är att den föddes på Christiania Smedjan och antagligen var Jesper Sölling inblandad, Jesper jobbade som smed på Christiania Smedjan och återuppväckte bl.a. tillverkningen av The Petersen Bike som han sen flyttade med sig till ett eget företag. (bilden på den 2-hjuliga cykeln är en Petersen Bike) 1984 däremot vet man med säkerhet att Lars Engström som också jobbade på Christiania Smedjan producerade den första Christiania Bike som i stort ser ut som dagens modell. Sen gick det relativt fort och redan 1989 blev smedjan i Christiania allt för liten och en ny fabrik startades upp på Bornholm. [ Läs mer]